Kámen do voda
200 stran
Formát 140x140 mm
Brožované
Iluistroval Ladislav Jirotka
Každý má právo
vyjádřit svůj názor
prostřednictvím umění!
(Mnoháček Zgublačenko)
Naivní je ten,
kdo není geniální.
(Jan Novák)
Baže naivisté…
Radim Kopáč
(úryvek)
…umění nikdy nebylo
není a nebude
naivní
umění – poesie je
vrchol intelektu
– vrchol tvorby
Jan Novák: Jestli ještě, rkp. 1969
I kdyby postmoderna skutečně znamenala éru individualizované prázdnoty, „bludnou a nepravdivou estetiku a filosofii opakování“, jak o ní smýšlí esejista Jan Suk, i kdyby opravdu tento antiromantický čas smetl z piedestalu produkci a nahradil ji reprodukcí, umění vytlačil tvorbou atd., nelze postmodernímu myšlení na poli slovesnosti, a možná i na polích jiných uměleckých kategorií, upřít jedno: Sblížení vysokého s nízkým, rozmytí hranic mezi parnasistní literaturou, hýčkanou knižními vydavateli a kritiky, a generálně pomíjeným a despektovaným písmáctvím, bezelstnými nestylizovanými rýmovánkami typu: „K večeři včera jsme prostřeli, / měli jsme velkého zajíce. / Myslivec mu hlavu prostřelil, / u nás pak měl možnost najíst se.“
Autor citovaného čtyřverší, pseudonymní autista Mnoháček Zgublačenko (nar. 1969), je jedním z několika slovesných tvůrců, kterým se v posledních letech podařilo skoro nemožné: Se svojí průzračnou komikou, dětsky hravými moralitami pronikl na stránky literárních časopisů i do antologií a kouzelně tak okysličil soudobou českou poezii lapenou v sítích holanovsko-skácelovských aj. nápodob, spoutanou metodou variací a výpůjček, poezii 90. let a současnosti, jejíž unavený autor se tak často skrývá pod závojem slov, bázlivě se straní světa kolem. Zgublačenkovy verše v kontrastu s básněním například Petra Borkovce, dnes už i v zahraničí bezmezně glorifikovaného autora, víc než kterýkoliv renomovaný kritik, případně filosof anebo sociolog ukazují, jak ona oficiální a ceněná poezie bezpečně zmizela sama sobě z dohledu, jak z ní vyprchal život, jak jí nezbývají jiné zbraně než cizí slova, ohlasovost, eklekticismus. A jak poetický pramen, který se po bílém papíře rozlije náhle a bezprostředně, z vnitřního přetlaku a bez jakéhokoliv úsilí o formální splavnost a důmyslně šifrovanou a mnohovýznamovou metatextovost, dokáže dokonale a jedinečně osvěžit. Skoro se chce říct, že budoucnost poezie snad ani nemůže patřit nikomu jinému než naivistům, literárnímu primitivismu, prostoduché upřímnosti.