Ernest Bosc de Véze
Hašiš - látky psychické a magické rostliny
200 stran
Formát 148x210 mm
Brožované
217 obrázků rostlin
Nejdříve se rozsáhle pojednává o hašiši. Poznáme jeho dějiny, různé druhy konopí, hašišové přípravky, jejich účinky, a necháme se zavést do cařihradských pelechů, kde se kouří hašiš. Dále se pojednává o různých uspávacích rostlinách, zejména opiu, jeho přípravě, využití, účincích i následcích nemírného užívání, a dovíme se, co je dryák. Také popíšeme uspávací, ale ve větších dávkách prudce jedovaté rostliny, jako bolehlav nebo náprstník a lilkovité druhy. Kapitola o morfiu a morfinomanii se zabývá novými umělými slastmi, kterým lidé propadali s dosud nebývalou vášní. Pojednává nejen o morfiu, ale i éteru, chloralu, kokainu a také o kávě a čaji. Poslední kapitola o magických rostlinách jako je sporýš, vlaštovičník, jmelí, čemeřice, lilie, henna, chrpa, mandragora a další se zabývá jejich použitím nejen v magii, ale i k léčení.
Kniha je doplněna herbářem rostlin, o jejichž užívání se zde pojednává, přehledným rejstříkem a obsahuje 217 ilustrací.
Ukázka
V Alžíru se užívá hašiš ve všech formách, ba dokonce se kouří i obecné konopí smísené s tabákem. Bohatí Arabové nicméně dávají přednost Cannabis indica. Dýmka sloužící k tomuto účelu se podobá čínským nebo japonským dýmkám určeným pro kouření opia, ale hlavička je nicméně vždy větší než u dýmek na opium, o kterých promluvíme později.
V Alžíru se nazývá madžun směs hašišového prášku a medu, která se dá lehce upravit, z níž se pak udělá nálev a odvar, který se přidává k různým nápojům. Tento madžun je jakýmsi druhem zelenavě žluté masti, bezvýrazné chuti a vůně. V Kalkatě se tento madžun nazývá madjoon, v Kairu mapušari a v Arábii, jakož i v Turecku, hlavně v Cařihradě, dawamesc, daüamesch.
Dawamesc cařihradský a alexandrijský, je-li čerstvý, má příjemnou, ba sladkou chuť, jako dobrá cukrovinka, ale v těchto zemích obsahuje často dráždivé látky (španělské mušky, hřebíček(73) atd.), anebo ještě látky působící strnulost, jako kulčibu(61), neboli vraní oko1).
Nejsilnější přípravky hašiše se na východě vyrábějí tímto způsobem: svaří se květ konopí s máslem a trochou vody, aby se konopí nepražilo. Když se voda vypaří, je máslo dostatečně prosyceno touto činnou zásadou a droga je hotova. Dává se do krabiček nebo spíše do malých majolíkových nebo porcelánových džbánečků. Tento hašišový výtah má vůni másla a konopí. Užívá se často ve formě pilulek, které se polykají s černou kávou. Jelikož však tyto pilulky mají dost nepříjemnou chuť, Arabové požívají hašiš v této formě velice málo. Dělají z něj většinou pastilky, které se napouští vanilkou(77), skořicí(76), růžovou(56) essencí, muškátem(72) a jinými aromatickými přípravky.
Celkem vzato, hašišové výrobky mají formu těsta, pastilek, tabletek, cukrovinek a lektvarů, jsou to skutečně pouze orientální přípravky, které způsobují poživačům nejkrásnější sny, nejkrásnější iluze, jejichž pomocí se dobrým muslimům zdá, jako by byli uprostřed hurisek a tanečnic, kterými se hemží Mohamedův ráj.
Poživači hašiše také pijí vodu, pocházející z destilace hašiše, ale to jsou patoky, které mají velice slabý účinek nebo je nutné jich vypít mnoho.
Destilujeme-li se stejnou váhou vody značné množství indického konopí, dostaneme olej1) méně hustý než voda, který tudíž plave. Při 12 stupních se oddělují z vody malé krystalky, tento olej obsahuje dvě zásady, tekutou kannabén a pevnou, která je hydrát kannabénu.
Gauja není nic jiného, než rostlina usušená v přirozeném stavu, obsaující tudíž všechnu pryskyřici. Rozmělněná rostlina se smísí s tabákem, ale v menším poměru ke konopí a směs slouží ke kouření.
Bang, či bhang, užívaný při některých chorobách se prodává u káhirských bylinářů, je směs listí, květových korunek a zrní rostliny.
Hafiu nebo hafiun, velice účinný vodní výtažek, je používán nejfanatičtějšími adepty některých náboženských sekt, mezi jinými též Aissauasy, a pak těmi, kteří mají spálené patro a mozek silně ztvrdlý a nepodléhají účinkům obyčejných přípravků.2) Chastry je tinktura, která je odedávna monopolem v Káhiře.
Cherris je jakousi pryskyřicí, která se sklízí v Nepálu po způsobu labdana 3). Připravuje se různým způsobem, měl jsem příležitost promluvit o předcházejícím, pokud se týče těchto přípravků, v Psychologii před tváří vědy.